20 червня 2022 року виповнюється 155 років від дня народження українського інженера та конструктора Федора Андерса
“Літання і демонстрація діріжабля “Кіев”, – анонсувала 1 (14) жовтня 1911-го газета “Рада” показ дирижабля “Кіев”, збудованого конструктором Федором Андерсом. – 4, 5, 6 і 7 вересня в саду київського купецького зібрання буде продемонстровано діріжабль “Кіев”, збудований Ф. Ф. Андерсом. При демонстрації Ф. Ф. Андерс даватиме публіці пояснення. Буде показано роботу діріжабля в повнім ходу. За плату братимуть літати охочих з публіки.
В діріжаблі Ф. Ф. Андерса балон довжиною 52 метри, човник 25 метрів. Піднімає він 50 пудів. Крім двох механіків, діріжабль піднімає ще 3 пасажирів. На діріжаблі є електричне освітлення. Демонстрація діріжабля одбуватиметься що години з 11 ранку до 5 ½ вечора”.
Ця подія, що відбувалася на початку осені 1911-го, викликала серед киян неабиякий інтерес. І не випадково. Адже, на той час, як відзначав видатний український авіаконструктор Ігор Сікорський, “повітроплавання не було ні наукою, ні галуззю промисловості. Воно було дивом”. Після успішної демонстрації ім’я Федора Андерса стало відомим не лише в Києві, але й далеко за його межами.
Як стверджується в енциклопедіях, Федір Фердинандович Андерс народився 21 травня (2 червня) 1868 року в Києві, в родині, що мала німецьке походження. Навчався в реальному, а згодом – землемірному училищах. Зацікавився авіацією і навіть 1910-го видав брошуру “Как самому построить аэроплан”, але справжню славу інженеру та конструктору принесло будівництво дирижаблів. Вже 1911 року Федір Андерс збудував перший в Російській імперії дирижабль цивільного призначення, названий на честь рідного міста – “Київ”.
Незважаючи на те, що Федір Андерс досить відома постать в історії української науки і техніки, в його біографії є чимало перекручень і прогалин, особливо коли йдеться про період із 1913 до 1921 років. За словами дослідниці біографії Федора Андерса Тетяни Никитюк, ні в жодному з офіційних джерел немає відомостей про Андерса з 1913 по 1921 рр.: де і як він жив, чим займався.
У фонді 722 “Управління гідротехнічних робіт при арміях Південно-Західного фронту (ГІДРОЮЗ)” Центрального державного історичного архіву, м. Київ, нами виявлено нові документи, які дозволяють суттєво доповнити біографію Федора Андерса фактами 1916–1918 років, не відомими досі широкому загалу, а також інформацію, що спростовує окремі з тих, які дотепер не підлягали сумніву.
За даними довідника “Весь Киев” Федір Андерс у 1911–1916 роках мешкав у Києві за багатьма адресами: вул. Жилянська, 28; М. Володимирська, 90; Столипінська, 58: Обсерваторна, 1, із 1916 р. – проживав з своєю другою дружиною Варварою Омелянівною (Прохоровою) у будинку по вул. Фундуклеївській, 50 кв., 17.
Матеріали особової справи Федора Андерса, що зберігається у вже згаданому ф. 722, свідчать, що з 29 березня 1916 року по 5 квітня 1918 року він працював у технічному відділі Гідротехнічної організації відділу земельних покращень для потреб діючої армії Південного фронту (Гидротехническая организация отдела земельный улучшений для надобностей действующей армии Южного фронта) на посаді кошторисника (“сметчика”) з окладом в 250 руб. на місяць, а згодом – старшим техніком зі складання кошторису. Серед матеріалів справи зберігаються особисті документи Федора Андерса – копія паспортної книжки, виданої Київською міщанською управою 17 вересня 1912 року, а також посвідчення техніка зі складання кошторисів.
Крім того, в документах справи є відомості про ще один винахід Федора Андерса – “гідро-аеро-мобіль”. 17 червня 1916 року Федір Андерс звертався з проханням до “Його Високоповажності Пана Начальника гідротехнічної організації відділу земельних покращень для потреб діючої армії Південного фронту” в якому просив “про дозвіл та надання допомоги на побудуву винайденого мною і пропонованого для потреб Військового Відомства апарату “гідро-аеро-мобіля”, призначеного для пересування по воді, повітрю і землі. Ось відмінні риси апарату, що поєднував в собі: а) гідроплан, б) гідро-аероплан, в) аероплан і г) автомобіль. Забезпечений механічними розкладаючимися та складаючимися крилами, апарат протягом ½ – 2 хв. Приймає вищевказані види (човна, аероплана, автомобіля). Не потребує спеціального ангару – зберігається в сараї. Безперешкодно пересувається по всіх вулицях і дорогах. Котячись по землі, як автомобіль, не перериваючи ходу в’їжджає в воду і одним поворотом важеля перетворюється на гідроплан. Розгорнувши крила на воді – в гідро-аероплан, і на землі – в аероплан, і т. д. Мотор апарату забезпечується глушником моєї системи, що збільшує силу мотора на 6%, внаслідок чого мотор працює безшумно”. Документ містив примітку, зроблену рукою Федора Андерса: “Подібне клопотання я порушував, з поданням технічних розрахунків і креслень, перед Головним Військово-технічним Управлінням – але моє клопотання було відхилено. 27 серпня 1915 року”. З архівних документів, які нам вдалося виявити, на жаль, не відомо про подальшу долю “гідро-аеро-мобіля” Федора Андерса. Натомість, вони містять багато цікавої інформації про діяльність Федора Андерса в Управління гідротехнічних робіт при арміях Південно-Західного фронту, його наукові зацікавлення, популяризацію повітроплавання.
Окремо заслуговують на увагу документи брата Федора Андерса – Олександра, адже вони містять важливу інформацію про місце та рік народження братів-близнюків, їхню родину. Зокрема, спростовують цілу низку фактів, які вважалися енциклопедичними і дотепер сумнівам не піддавалися. Приміром, у творі, який Олександр Андерс написав в рамках іспиту з російської мови він зазначав: “Народився я в містечку Біла Церква в 1867 році, розташування якого не пам’ятаю, тому що двох років був перевезений в с. Городище. Нас було п’ятеро: я, брат, з яким ми були – близнюками і три сестри. Я і брат були дуже дружні, ділячи разом і радість і горе. Коли нам, тобто мені і братові, було по вісім років, ми були привезені в місто Київ де віддано нас в один з навчальних закладів. Після напів-річної підготовки ми, нарешті, склавши попередньо іспит, були відправлені в реальне училище. З третього року нашого навчання батьки мої впали в крайню потребу; батько втратив посаду … навчання продовжувати ми не могли. Ми, тобто я і брат, були взяті з навчання та влаштовані то технічним конторам…”. Отже, ця довідка підтверджує, що Федір та Олександр Андерси народилися в 1867 року в Білій Церкві, а не 1868-го в Києві, як це вважалося донині, згодом родина переїхала до Городища, а далі – до Києва.
Важливі біографічні відомості містить послужний список Олександра Андерса: “Не має чину Олександр Фердинандович Андерс, межовик 2 розряду Київського Удільного Округу, 32-х років (народився 20 червня 1867 року), віросповідання православного”. “З якого звання походить – з прусських підданих, зарахований до міщан м. Києва”, “Виховувався в Київському реальному училищі, але повного курсу наук не закінчив, вибув з 4-го класу”. Отже, маємо ще одне уточнення – брати-близнюки Федір та Олександр Андерси народилися 20 червня 1867 року, а не 21 травня, чи 2 червня 1868-го, як це вважалося раніше.
Добірку підготувала Тетяна Димша,
завідувач сектору обліку документів ЦДІАК України
31 січня 1900 р. – Супровідний лист до рапорту Олександра Андерса.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 1.
31 січня 1900 р. – Супровідний лист до рапорту Олександра Андерса.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 1.
14 лютого 1900 р. – Повідомлення Управляючого київського удільного округу про належність посади межовика 2-го розряду до державної служби.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 3.
14 лютого 1900 р. – Повідомлення Управляючого київського удільного округу про належність посади межовика 2-го розряду до державної служби.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 3.
Формулярний список про службу Олександра Фердинандовича Андерса.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 5.
Формулярний список про службу Олександра Фердинандовича Андерса.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 5.
29 лютого 1900 р. – Екзаменаційний листок Олександра Андерса з російської мови.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 10 і зв.
29 лютого 1900 р. – Екзаменаційний листок Олександра Андерса з російської мови.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 10 і зв.
29 лютого 1900 р. – Екзаменаційний листок Олександра Андерса з російської мови.
ЦДІАК України, ф. 707, оп. 234, спр. 228, арк. 10 і зв.
17 вересня 1912 р. – Копія паспортної книжки.
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 4.
17 вересня 1912 р. – Копія паспортної книжки.
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 4.
13 квітня 1916 р. – Прохання землеміра київського міщанина Федора Фердинандовича Андерса про прийняття на роботу.
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 3.
13 квітня 1916 р. – Прохання землеміра київського міщанина Федора Фердинандовича Андерса про прийняття на роботу.
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 3.
14 квітня 1916 р. – Посвідчення техніка по складанню кошторису
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 7.
14 квітня 1916 р. – Посвідчення техніка по складанню кошторису
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 7.
17 червня 1916 р. – Прохання розглянути винахід “гідро-аеро-мобіля”
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 9 і зв.
17 червня 1916 р. – Прохання розглянути винахід “гідро-аеро-мобіля”
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 9 і зв.
17 червня 1916 р. – Прохання розглянути винахід “гідро-аеро-мобіля”
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 9 і зв.
17 квітня 1918 р. – Посвідчення про звільнення з роботи
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 35.
17 квітня 1918 р. – Посвідчення про звільнення з роботи
ЦДІАК України, ф. 722, оп. 1, спр. 35, арк. 35.