_

 Центральний державний історичний архів України, м.Київ
(ЦДІАК України)

Тел./факс: (044) 275-30-02
E-mail: mail.cdiak@arch.gov.ua

До 280-річчя спорудження Великої дзвіниці Києво-Печерської лаври та першої річниці традиції «Дзвін Пам’яті та Надії»

«Мазепин» дзвін в експозиції
Великої лаврської дзвіниці після
реставрації 2022–2023 рр.
Художники-реставратори творів
з металу І категорії В’ячеслав
Ралемський і Наталя
Онопрієнко. НЗКПЛ, КПЛ-М-11195

Велика дзвіниця Києво-Печерської лаври – домінанта архітектурного ансамблю давнього монастиря, котра визначає впізнаваний силует правобережного Києва (висота разом із хрестом 96 м 52 см, над рівнем Дніпра – близько 200 м), продовжує діяти за своїм головним призначенням – скликати дзвоном на богослужбові відправи, і, разом з цим, як багатофункціональна споруда, має окрему історію використання внутрішнього простору. Представлені документи показують, зокрема, що в ній облаштовували навіть житлові приміщення.

У ХІХ ст., після випробувань пожежами і землетрусами Велика лаврська дзвіниця була визнана надійним сховищем для архіву Києво-Печерського монастиря (див. “До історії архіву Києво-Печерської лаври…” https://cdiak.archives.gov.ua/v_do_istorii_KP_Lavry.php). Артилерійський обстріл Лаври під час наступу на Київ радянських військ у лютому 1918 р. та руйнування через вибух 1941 р. головної церкви обителі (див. “950 років “Дому Божої Матері” у Києво-Печерській лаврі” https://cdiak.archives.gov.ua/v_950_Soboru_Uspinnia_Bohorodyci.php), коли на відстані близько 40-ка метрів від неї вистояла соборна дзвіниця, довели її міцність. І сьогодні, в умовах повномасштабної війни, під час повітряних тривог вона є одним з укриттів на території Національного заповідника «Києво-Печерська лавра». А з 5 грудня 2023 р., після загальнонаціональної хвилини мовчання о 9-й годині ранку з Великої дзвіниці лине над Дніпром сумний і протяжний «Дзвін Пам’яті та Надії». Десять ударів у найбільший семитонний дзвін «Всіх святих» (відлито на «Донецьксталь-МЗ» у 2005 р., піднято на 3-й ярус дзвіниці у 2014 р.) символізує десять років війни проти загарбницької російської федерації, нагадує про військовополонених, політв’язнів, зниклих безвісті й депортованих громадян України (див. https://www.kplavra.kyiv.ua/ua/node/3642).

Фрагмент керамічного оздоблення
дзвіниці з позначенням імені
архітектора та дати
завершення будівництва

Втілений проект
Й. Г. Шеделя. 1731-1744/1745 рр.
НЗКПЛ, КПЛ-ПЛ-39

План нижнього поверху
Великої лаврської дзвіниці (цоколь).
Позначене приміщення архіву
кінця ХІХ – початку ХХ ст.

Приміщення архіву Києво-Печерської
лаври у Великій лаврській
дзвіниці. НЗКПЛ, КПЛ-Н-3561
(атрибуція негативу А. Яненко)

Дата початку будівництва першої цегляної лаврської дзвіниці – 1731 р., хоча задум її зведення з’явився ще за гетьмана Івана Мазепи. Його коштом ченці розпочали закупівлю матеріалів, однак військово-політичні потрясіння, смерть архітектора Д. Аксамитова, котрий встиг лише закласти фундамент (не використаний), та заборона цегляного будівництва у 1714 р. за наказом Петра І у зв’язку з перетягуванням ресурсів на зведення майбутньої столиці імперії – Санкт-Петербургу, надовго загальмували справу. Втім, навіть наприкінці ХІХ ст. ченці Києво-Печерського монастиря пам’ятали першого донатора Великої соборної дзвіниці – Івана Мазепу. Це доводить, зокрема, замовлення до новооблаштованої бібліотеки на другому ярусі копії «його портрета» (збережено), що висів у залі Київської духовної академії. «Образом Мазепи» тоді помилково вважали «портрет польного гетьмана» виконаний І. Нікітіним (дослідники схиляються до думки, що то насправді Павло Полуботок у казематах Петропавлівської фортеці). Однак ця похибка не спростовує вшанування саме гетьмана Івана Мазепи ченцями Києво-Печерського монастиря. Пам’ять про нього віддзеркалюють і документи 1887, 1900 рр., де згадано «Мазеповъ» дзвін на Великій лаврській дзвіниці (збережено, має вкладний напис 1683 р. до Вознесенської панянської обителі. Ці факти вперше виділено в окремий документальний блок до історії Великої лаврської дзвіниці, який відкриває онлайн-виставку, побудовану за тематичним принципом.

Перипетії зведення монументальної споруди (1731–1744/1745) віддзеркалюють документи другої частини виставки. Третій інформаційний блок містить свідчення про функціональне використання й стан Великої лаврської дзвіниці у 2-й половині ХVIII – на початку ХХ ст.

Дата завершення будівництва зафіксована на метопі фризу доричного ордеру другого ярусу Великої лаврської дзвіниці, з південно-західного її боку. На відміну від інших споруд ансамблю Києво-Печерського монастиря побудованих до ХІХ ст., імена архітекторів яких втрачено або визначено за більш-менш правдоподібними версіями, ця пам’ятка переконливо увійшла в історію як творіння архітектора Йогана-Готфріда Шеделя на підставі документів, перш за все, ф. 128, Києво-Печерська Свято-Успенська лавра, і автографа на згаданому метопі – «Gоtfried Schädel».

Велика лаврська дзвіниця.
Проєкт Ф. Васильєва 1721 р.
ДНАББ, фонд КК
«Колекція Горбенко Є.В»

Приміщення на другому ярусі
Великої лаврської дзвіниці,
де містився «малий» добовий
годинник, з кінця ХІХ ст.
– лаврська бібліотека.
Фото 21.05.2024 р.

Йоган Ґотфрід Шедель (у документах нім. Johann Gottfried Schädel) народився у Вандесбеку в 1680 р. – тепер це один з районів Гамбурга (Німеччина). У 1713 р., його, як майстра кам’яних, палатних і гіпсових робіт, найняв у Альтоні фаворит московського царя Олександр Меншиков для роботи на будівництві палаців у Санкт-Петербурзі та на його околицях. Як довела дослідниця творчості Шеделя Є. Горбенко, звання архітектора він отримав у період між червнем 1728 і лютим 1729 р. Це сталося невдовзі після арешту Олександра Меншикова, коли йшли допити свідків щодо зловживань вельможі на будівництві столиці. За таких обставин Шедель скористався першою-ліпшою можливістю покинути Петербург і почав працювати над зведенням дзвіниці в московському Донському монастирі (з цього часу його часто стали звати «Іваном Івановичем»). 1729 р. київським генерал-губернатором і ченцями Києво-Печерської лаври йому було запропоновано вигідний контракт на будівництво соборної дзвіниці за «абрисом», який замовники вже мали. На початку 1731 р. санним шляхом Ґотфрід Шедель разом із родиною рушив до Києва (відомо, що в нього був син Антон, котрий став архітектором, і донька Лизавета).

Те, що на початку будівництва Великої лаврської дзвіниці, за бажанням замовників, Ґотфрід Шедель керувався попередніми напрацюваннями архітектора Федора Васильєва, проглядається у втіленому варіанті: восьмигранний у плані цоколь або перший ярус, як його стали називати згодом, оздоблено гладким рустом і має, окрім центрального входу, який веде до сходів, ще сім дверей до ізольованих приміщень (у трьох з них у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. містився архів Києво-Печерської лаври) ; на другому ярусі, прикрашеному колонами римсько-доричного ордеру (первісно в документах позначали як перший) планували розташувати Петропавлівську церкву, але інформації про освячення такої наразі немає. Натомість відомо, що сюди було перенесено годинник з Південної вежі, а після ремонту наприкінці ХІХ ст. тут розмістили лаврську бібліотеку ; третій ярус «іонічного чину» – дзвонний. Від нього й спостерігаємо суттєві відмінності від проєкту Федора Васильєва. Архітектору довелося відмовитись від ефектних скульптур на балюстрадах верхніх ярусів на користь більш економного і лаконічного варіанту. Заміна матеріалів на дешевші (як-то міцного білого каміння для колон і капітелей – на цеглу), порушення термінів робіт через незалежні від Ґотфріда Шеделя причини, нерівномірне просідання фундаменту, що спричинило деформацію конструкції, та інші випробування змусили архітектора переробляти первісний проєкт, у т.ч. відмовитись від одного верхнього поверху. Щоб запобігти перевантаженню й непередбачуваним наслідкам, на третій (дзвонний) ярус було поставлено одразу запроєктований меншим за діаметром п’ятий, який прикрашають колони з капітелями коринфського ордеру.

Будівництво затягнулось. В літературі можна зустріти і 1744, і 1745 р. як дату його завершення. Документи дозволяють обґрунтувати як першу, так і другу версію.

У 1946 р. було з’ясовано, що Велика лаврська дзвіниця має нахил 62 см з півдня на північ від проєкції центру підхрестового шару до центру основи, однак подальші спостереження підтверджували, що споруда стабільна і «обіцяє» виконати своєрідний заповіт архітектора Ґотфріда Шеделя – стояти довіку. Краса і автентичність виносять цю пам’ятку на п’єдестал знакових історичних споруд м. Києва.

На виставці представлено документи й ілюстрації з фондів ЦДІАК України та з фондів Національного заповідника «Києво-Печерська лавра».




Виставку підготували:
Ольга Крайня, кандидат історичних наук,
провідна наукова співробітниця (Національний заповідник “Києво-Печерська лавра”),
Ольга Вовк, начальник відділу давніх актів
(Центральний державний історичний архів України, м. Київ)


Документи

Головна сторінка         Про архів         Довідковий апарат         Часті питання         Контактна інформація

Copyright © 2024 - ЦДІАК України
Всі права застережені